Government announced $8.9 billion to support low-income Canadians against inflation

https://ici.radio-canada.ca/rci/en/news/1891575/chrystia-freeland-details-in-8-9b-in-financial-supports-in-major-economic-speech

Dear community members,

The Canadian federal government declared to spend $8.9 billion on increased support for seniors and low-income workers to combat inflation. Last week, the Deputy Prime Minister and Finance Minister Chrystia Freeland announced this new plan on June 16 and mentioned this program will increase the ability of low-income individuals, seniors and tenants in Canada to pay their bills this year. She claimed that the spike in inflation is a global issue, just as the government has been stating the same throughout the year. The announcement does not clearly lay out the steps of combating inflation and how it would benefit the vulnerable population.

Minister Freeland outlined increased spending totalling $8.9 billion on targeted benefits and it will come from within the last two budgets’ frameworks in the form of extra direct support to help individuals with issues of affordability. The Finance Department estimates that about 3 million low-income families will receive an additional $2,400 to face the impact of inflation, starting this year.

Some of the highlights from the announcement are presented below:

  • An extra $1.7 billion would be used to enhance Canada Workers Benefit this year. This measure is a refundable tax credit that helps low-income employed individuals and families.
  • Old Age Security for Canadians over 75 will increase by 10%. This means an extra of $766 will be provided to more than three million seniors this year.
  • A one-time $500 payment will be handed out this year to nearly one million low-income Canadian tenants who are struggling with the cost of housing.
  • Government also introduced an “affordability plan” for the dental program for Canadians earning less than $90,000, which will start with children under 12 years.

Quoting the 6.8% inflation rate in Canada as of April 2022, Finance Minister Freeland said, this is a global phenomenon, and no single country is responsible for that, and no single country can insulate itself from it.

Advocacy groups like SAWIS have been questioning how the government plans to implement this program since they have not explained the conditions and eligibility criteria for receiving the Canadian Workers Benefit or any of the other supports mentioned above. Also, this announcement did not define what the low-income family means? We also find that one of the reasons contributing to rising inflation is the capitalist mindset of the business class in Canada, and the inadequate measures by the government to keep this profit-mongering in check.

Families are facing an increase of $960 this year just for food, while gas prices continue to rise and accommodation cost has unbelievably skyrocketed. We expect more from the government and urge them to impose a restriction on them to reduce the price of housing, regular food and accommodation to help the common person meet their basic needs. Allocating money and providing benefits is an incomplete solution to a larger issue of sustainability.

___________________________________________________________

সরকার মুদ্রাস্ফীতি মোকাবেলায় নিম্ন আয়ের কানাডিয়ানদের জন্য $৮.৯ বিলিয়ন সহায়তার ঘোষণা করেছে

মুদ্রাস্ফীতি মোকাবেলায় ফেডারেল সরকার সিনিয়র এবং নিম্ন আয়ের কর্মীদের বর্ধিত সহায়তার জন্য $৮.৯ বিলিয়ন ব্যয় করার ঘোষণা করেছে। ১৬ জুন উপ-প্রধানমন্ত্রী ও অর্থমন্ত্রী ক্রিস্টিয়া ফ্রিল্যান্ড এই নতুন পরিকল্পনা ঘোষণা করেছেন এবং উল্লেখ করেছেন যে এই প্রোগ্রামটি কানাডায় নিম্ন আয়ের ব্যক্তি, বয়স্ক এবং ভাড়া বাড়িতে থাকাদের এই বছরের বিল পরিশোধের ক্ষমতা বাড়াবে।

মিনিস্টার ফ্রিল্যান্ড টার্গেটেড বেনিফিটগুলিতে মোট $৮.৯ বিলিয়ন ব্যয়ের বর্ধিত রূপরেখা দিয়েছেন এবং এটি সামর্থ্যের সমস্যাযুক্ত ব্যক্তিদের সাহায্য করার জন্য অতিরিক্ত সরাসরি সহায়তার আকারে গত দুটি বাজেটের কাঠামোর মধ্যে থেকে আসবে। অর্থ বিভাগ অনুমান করেছে যে প্রায় ৩ মিলিয়ন নিম্ন-আয়ের পরিবার এই বছর থেকে শুরু হওয়া মুদ্রাস্ফীতির প্রভাব মোকাবেলায় অতিরিক্ত $২৪,০০০ পাবে।

ঘোষণার কিছু নীচে মূলপয়েন্টসমূহ উপস্থাপন করা হল:

  • অতিরিক্ত $১.৭ বিলিয়ন কানাডা ওয়ার্কার্স বেনিফিটের জন্য এই বছর ব্যবহার করা হবে। এই পরিমাপটি একটি ফেরতযোগ্য ট্যাক্স ক্রেডিট যা নিম্ন আয়ের কর্মরত ব্যক্তি এবং পরিবারকে সাহায্য করে।
  • ৭৫ বছরের বেশি কানাডিয়ানদের জন্য বৃদ্ধ বয়সের নিরাপত্তা ১০% বৃদ্ধি পাবে যা এই বছরে ৩ মিলিয়নেরও বেশি বয়স্কদের জন্য $৭৬৬ বৃদ্ধি পাবে।
  • একটি এককালীন $৫০০ অর্থপ্রদান এই বছর প্রায় এক মিলিয়ন নিম্ন-আয়ের কানাডিয়ান ভাড়াটেদের কাছে হস্তান্তর করা হবে যারা আবাসনের খরচের সাথে লড়াই করছে।
  • সরকার ৯০,০০০ ডলারের কম উপার্জনকারী কানাডিয়ানদের জন্য ডেন্টাল প্রোগ্রামের জন্য একটি “সামর্থ্যের পরিকল্পনা”ও চালু করেছে, যা ১২ বছরের কম বয়সী শিশুদের সাথে শুরু হবে।

২০২২ সালের এপ্রিল পর্যন্ত কানাডায় ৬.৮% মূল্যস্ফীতির হার উদ্ধৃত করে, অর্থমন্ত্রী ফ্রিল্যান্ড বলেছেন, এটি একটি বিশ্বব্যাপী ঘটনা, এবং এর জন্য কোনও একক দেশ দায়ী নয় এবং কোনও একক দেশ এটি থেকে নিজেকে দূরে রাখতে পারে না।

SAWIS-এর মতো অ্যাডভোকেসি গ্রুপগুলি প্রশ্ন করছে সরকার কীভাবে এই প্রোগ্রামটি বাস্তবায়নের পরিকল্পনা করছে, তারা এই সুবিধা পাওয়ার শর্ত এবং যোগ্যতার মানদণ্ড ব্যাখ্যা করেনি। এছাড়াও এই ঘোষণায় নিম্ন আয়ের পরিবার বলতে কী বোঝায় তা নির্ধারণ করা হয়নি?

আমরা আরও দেখতে পাই যে, ক্রমবর্ধমান মুদ্রাস্ফীতিতে অবদান রাখার অন্যতম কারণ হল কানাডায় ব্যবসায়ী শ্রেণীর পুঁজিবাদী মানসিকতা এবং এই মুনাফাকে নিয়ন্ত্রণে রাখার জন্য সরকারের অপর্যাপ্ত ব্যবস্থা। পরিবারগুলি এই বছর শুধুমাত্র খাবারের জন্য $৯৬০ বৃদ্ধির সম্মুখীন হচ্ছে, যখন গ্যাসের দাম ক্রমাগত বৃদ্ধি পাচ্ছে এবং বাসস্থানের খরচ অবিশ্বাস্যভাবে আকাশচুম্বী হয়েছে৷ আমরা সরকারের কাছ থেকে আরও বেশি আশা করি এবং সাধারণ মানুষকে তাদের মৌলিক চাহিদা মেটাতে সাহায্য করার জন্য আবাসন, নিয়মিত খাদ্য ও দ্রব্যমূল্য কমানোর জন্য তাদের উপর বিধিনিষেধ আরোপ করার আহ্বান জানাই। অর্থ বরাদ্দ করা এবং সুবিধা প্রদান করা স্থায়িত্বের একটি বৃহত্তর সমস্যার একটি অসম্পূর্ণ সমাধান।

If you have any concerns, feel free to reach at:

South Asian Women’s and Immigrant’s Services (formerly SAWRO)
416-686-0701
sawro.office@gmail.com

About Danforth  Women’s Job Network

Danforth  Women’s Job Network (DW job Net) helping immigrant women break into the job market.
%d bloggers like this: